Ambassade van België in Kazachstan
Home Consulaire diensten Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland

Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland

Wij geven elektronische identiteitskaarten af aan de Belgen die bij ons ingeschreven zijn.

  • eID: elektronische identiteitskaart voor volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar.
  • Kids-ID: elektronische identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar. 

Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteiskaarten moeten volgens de Europese reglementering uiterlijk vanaf midden 2021 de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten. Vanaf maandag 21 juni 2021 zal u voor een elektronische identiteitskaart (eID) en/of ook uw kind voor de Kids-ID (als uw kind 6 jaar of ouder is) in persoon en op afspraak naar het Consulaat-Generaal van België in Nur-Sultan moeten komen.

Een identiteitskaart is geen paspoort!

Let op! Een Belgische identiteitskaart (groen, ongeveer de grootte van een bankkaart) is niet hetzelfde als een Belgisch paspoort (een donkerrood boekje). Een identiteitskaart wordt in de volksmond vaak een “pas” genoemd, maar is dus geen paspoort.

eIDs en Kids-IDs – de identiteitskaarten – zijn geldig in België, binnen de Europese Unie en in sommige buurlanden. Voor de meeste andere landen is een paspoort nodig. Ook voor Kazachstan, Kirgizië en Tadzjikistan moeten Belgen een paspoort hebben.

Let verder ook op het verschil tussen een paspoort en een verblijfsdocument. Verblijfsdocumenten worden (als ze nodig zijn) door land van verblijf afgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan een werkvisum voor Kazachstan. Ook al wordt een verblijfsdocument soms in een paspoort gekleefd, het is en blijft een ander document!

 

Elektronische identiteitskaart activeren

Elke Belg ingeschreven in de bevolkingsregisters van een Belgische Ambassade of Consulaat kan zijn eID ook activeren op zijn consulaire post, een andere consulaire post of een gemeente in België. Kaarten en certificaten kunnen alleen worden geactiveerd in aanwezigheid van de burger. Dit betekent ook dat een eID van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar alleen geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige. Om dit te doen, moeten burgers hun identiteitskaart en hun PUK-code hebben. Door de kaart en certificaten te activeren, kunnen de burgers zich identificeren en een verbinding maken met officiële Belgische websites.